Slimme energiemeter hangt in 73% huishoudens

Bij 6,3 miljoen huishoudens in Nederland hangt inmiddels een slimme energiemeter in de meterkast. Deze digitale meter wordt voor eind 2020 bij alle Nederlandse huishoudens in Nederland gratis aangeboden. De slimme meter is een belangrijke stap in de digitalisering van het Nederlandse energienet.

placeholder

De Nederlandse energienetbeheerders bieden de slimme energiemeter sinds januari 2015 grootschalig aan in Nederland. Ook in veel andere Europese landen krijgen consumenten de slimme energiemeter aangeboden. De meter kan op afstand worden uitgelezen; meterstanden worden automatisch en accuraat doorgeven, waardoor een meteropnemer aan de deur of het invullen van een kaartje met meetstanden niet meer nodig is. Op termijn kunnen met de slimme meter vraag en aanbod van energie bovendien beter op elkaar worden afgestemd. Dat is nodig vanwege nieuwe vormen van energiegebruik, zoals de elektrische auto, en omdat steeds meer mensen zelf energie opwekken via bijvoorbeeld zonnepanelen.

Op dit moment hangen er in Nederlandse huishoudens ruim 11 miljoen slimme gas- en elektriciteitsmeters, die op afstand kunnen worden uitgelezen. Helaas kan het uitlezen van een meter soms ook misgaan, bijvoorbeeld door storingen in het GPRS-signaal of problemen met de ontvangst in de woning. In november van dit jaar communiceerde 98,7% van de meters storingsvrij. Het streven is dit succespercentage op 99% te krijgen. Hier werken de netbeheerders samen met de energieleveranciers hard aan.

De grootschalige aanbieding van de slimme energiemeter wordt volgend jaar afgerond. Uiterlijk eind 2020 heeft elk huishouden in Nederland de meter aangeboden gekregen. De slimme meter is niet verplicht; consumenten kunnen ervoor kiezen de slimme meter te weigeren of het op afstand uitlezen van de meter te laten blokkeren. De planning van de aanbieding is hier te raadplegen.