placeholder

Slimme meter: verdieping

Het grootste deel van de landelijke invoering van de slimme meter is inmiddels afgerond. Bijna alle huishoudens hebben een gratis plaatsing van de slimme meter aangeboden gekregen. Inmiddels heeft 90% van de Nederlandse huishoudens een slimme meter in huis.

Klanten waarvan de meter wordt uitgelezen, hoeven zelf geen meterstanden door te geven. De energierekening wordt zo nog nauwkeuriger, zonder geschatte meterstanden. Consumenten en kleine bedrijven ontvangen elke maand van hun leverancier een overzicht van hun energieverbruik. Hierdoor krijgen ze meer inzicht, wat energie besparen makkelijker maakt. Een klant die niet wil dat zijn meter wordt uitgelezen, kan dit aan zijn netbeheerder doorgeven.

Energie besparen met de slimme meter

Huishoudens kunnen een zogenoemde 'energieverbruiksmanager' aan hun slimme meter koppelen, zodat ze dagelijks hun energieverbruik kunnen volgen. Denk aan een display in de woning, een slimme thermostaat, een app of een online tool. Consumenten kunnen zo fors besparen op hun energieverbruik. Uit het PBL-onderzoek 'Energieverbruiksmanagers in Nederland' van april 2021 blijkt dat huishoudens met een slimme meter gemiddeld 6,9% op gas en 2,2% op elektriciteit kunnen besparen wanneer ze gebruikmaken van een energieverbruiksmanager met display.

De netbeheerder mag volgens de wet alleen de slimme meter plaatsen en geen energieverbruiksmanager. Er zijn veel aanbieders van energieverbruiksmanagers en ook de prijzen verschillen: van gratis tools tot betaalde apparaten met een abonnement.

De kwaliteit van uw energiemeter

De netbeheerders doen er alles aan om te garanderen dat uw energiemeter veilig en betrouwbaar is. In doe populatiebesluiten leest u meer over hoe de kwaliteit van uw meter wordt gewaarborgd. Deze zijn terug te vinden onderaan deze pagina.

Veelgestelde vragen

Wilt u meer weten over de slimme meter? Lees dan nu de veelgestelde vragen.