De slimme meter van Liander

Slimme meter: veelgestelde vragen

Momenteel heeft 90% van de Nederlanders een slimme meter in huis. Hier zijn wat veelgestelde vragen over de slimme meter.

Vragen en antwoorden over de slimme meter

Waarom krijg ik een slimme meter?

De manier waarop we energie gebruiken en het net benutten, is de afgelopen decennia aanzienlijk veranderd. We zijn steeds meer afhankelijk van elektriciteit, en de vraag wordt voortdurend groter. Hierdoor is het steeds moeilijker om de spanning op het net gelijk te houden. Dit vraagt om een slim energienet dat vraag en aanbod van energie beter in balans brengt. De slimme meter voorziet netbeheerders van data waarmee meer inzicht wordt verkregen in de pieken van de energievraag en het aanbod van opgewekte energie. Het is hiermee een belangrijke voorbereiding op toekomstige ontwikkelingen. Zo kan het energienet efficiënter worden gebruikt en hoeft het niet overal te worden verzwaard. Op deze manier houden we de energievoorziening betaalbaar. Dit is belangrijk, vooral nu ons energiegebruik zo snel verandert.

Wat kan ik met de slimme meter?

De slimme meter stuurt automatisch uw meterstanden door naar uw energieleverancier, waardoor u nooit meer zelf uw meterstanden hoeft door te geven. Hierdoor wordt uw energierekening nog nauwkeuriger, zonder geschatte meterstanden. Als u niet wilt dat de meterstanden op afstand worden uitgelezen, kunt u dit aan uw netbeheerder doorgeven.

De slimme meter biedt ook de mogelijkheid om nauwkeurig uw energieverbruik te volgen en hierop te besparen. Dit kan met behulp van een energieverbruiksmanager. U kunt bijvoorbeeld een display laten plaatsen dat verbonden is met de slimme meter en uw verbruik bijhouden met een app of een gepersonaliseerde website. Hiermee heeft u direct inzicht in uw energieverbruik en wordt het nog makkelijker om energie en geld te besparen.

Hoe worden mijn gegevens beschermd?

Het slimme metersysteem is uitgebreid getest en beveiligd tegen inbraakpogingen (hacken). De meterstanden die voor de netbeheerder zichtbaar zijn, worden zo goed mogelijk beveiligd. Netbeheerders zijn in overleg met diverse instanties, zoals TNO, de Radboud Universiteit Nijmegen en gespecialiseerde beveiligingsbedrijven, continu bezig met het optimaal beveiligen van uw gegevens.

Net als bij internetbankieren en mobiel bellen is 100% veiligheid niet te garanderen, maar het risico kan wel heel klein worden gemaakt. Zo voldoen alle slimme meters aan de wettelijke veiligheidseisen, en hebben de netbeheerders uitgebreide maatregelen genomen om de netten en het dataverkeer met de nieuwste technologie te beveiligen. Op die manier kunnen onbevoegden niet bij uw gegevens.

Wie ziet uw gegevens?

Uw meterstanden zijn zichtbaar voor u, uw netbeheerder en uw energieleverancier. Wij geven uw meterstanden door aan uw energieleverancier voor de juiste afrekening van uw verbruik. Niemand anders heeft toegang tot deze gegevens, tenzij u daar zelf toestemming voor geeft. Bijvoorbeeld aan aanbieders van energieverbruiksmanagers.

Welke gegevens zijn zichtbaar?

De slimme meter meet alleen hoeveel energie u verbruikt en eventueel terug levert tijdens een bepaalde periode. Uw netbeheerder en energieleverancier zien niet wat uw verbruik per apparaat is of wat uw leefpatroon is. Het is niet zichtbaar of u bijvoorbeeld televisie kijkt of onder de douche staat.

Is de slimme meter wel betrouwbaar? 

Alle slimme meters zijn goedgekeurd door de Rijksdienst Digitale Infrastructuur (RDI).  Zij zien erop toe dat de netbeheerders alleen goedgekeurde meters plaatsen. Op de site van het RDI leest u meer informatie over de betrouwbaarheid van de slimme meter. RDI  en de netbeheerders nemen consumenten die aan hun meterstand twijfelen zeer serieus.

Twijfelt u sinds de installatie van uw slimme elektriciteitsmeter aan uw meterstand?

Lijken uw meterstanden hoger dan normaal? Met uw oude meter gaf u eens per jaar de meterstand door. Met de slimme meter ontvangt u maandelijks een overzicht van uw werkelijke verbruik. Dit kan soms een vertekend beeld geven, omdat uw energieverbruik in de winter bijvoorbeeld veel hoger kan zijn dan in de zomer. Vergelijk uw verbruik dus niet zomaar met het gemiddelde van het voorgaande jaar. Als u dat wel doet, kan het lijken alsof uw energieverbruik enorm is gestegen. Als u twijfelt, kunt u uw meterstanden vergelijken met het verbruik van vergelijkbare huishoudens, bijvoorbeeld via het Nibud.

Kunnen netbeheerders via de slimme meter zien welke apparaten ik bezit?

Nee, uw netbeheerder meet alleen de uitwisseling van energie tussen uw aansluiting en het net. Aan de meterstanden kan de netbeheerder niet zien welke apparaten u in huis heeft of wanneer u thuis bent. Daarnaast worden de standen van de voorgaande periode uitgelezen, dus niet op het moment dat u daadwerkelijk elektriciteit of gas verbruikt.

Kan ik op de slimme meter zelf nog wel de meterstanden aflezen?

Ja, dat kan. Zowel de gas- als de elektriciteitsmeter bieden de mogelijkheid om uw standen van het display af te lezen, net zoals bij de traditionele meter. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van uw netbeheerder en de handleiding van uw slimme meter downloaden voor de gebruiksaanwijzing.

Bovendien kunt u uw meetgegevens eenvoudig bekijken door de slimme meter te koppelen aan uw interne WIFI-netwerk, uw pc, uw thermostaat of een zogenaamde energieverbruiksmanager.

Kan de slimme meter ook teruglevering registreren (bijvoorbeeld via zonnepanelen)?

De slimme meter registreert teruglevering op uw aansluiting. U kunt dus zien hoeveel u afneemt en hoeveel u teruglevert. Als u energie gaat terugleveren, dient u dit van tevoren te melden via energieleveren.nl. Daar kunt u ook lezen waarom u dit moet doen.

Wat gaat het plaatsen van een slimme meter mij kosten?

Het vervangen van uw traditionele meter door een slimme meter kost u niets. Wel blijft u, net als nu, betalen voor de meterhuur. De overheid stelt de prijzen van de meterhuur jaarlijks vast. Dit tarief wordt door de toezichthouder op de energiemarkt (de Autoriteit Consument en Markt – ACM) vastgesteld.

U hoort vanzelf van uw netbeheerder wanneer uw meter vervangen wordt door een slimme meter. Als u op eigen initiatief, eerder, een slimme meter aanvraagt, kunnen er wel kosten aan verbonden zijn. Hetzelfde geldt voor situaties waarin u na het uitzetten of weigeren van de meter, de meter later alsnog wilt laten aanzetten of wilt laten installeren.

Wat is slim netbeheer?

Slim netbeheer betekent dat netbeheerders technische meetgegevens gebruiken om het energienet beter te kunnen benutten. Dit zijn gegevens zoals de spanningskwaliteit, pieken en dips in de energielevering, de duur van elektriciteitsstoringen, de aanwezigheid van zonnepanelen, en de benodigde capaciteit voor levering en teruglevering van energie op een adres. Dit soort technische meetgegevens is alleen beschikbaar voor de netbeheerders en niet voor energieleveranciers en andere partijen. Meer informatie over slim netbeheer vindt u hier.

De netbeheerders hebben de Gedragscode Slim Netbeheer opgesteld voor een verantwoord gebruik van persoonsgegevens bij slim netbeheer. Deze gedragscode incl. de mogelijkheid tot het indienen van een klacht met betrekking tot de toepassing van die gedragscode door de netbeheerders.

Hoe zit het met mijn privacy?

Uw privacy is beschermd door de Wet Bescherming Persoonsgegevens, de Privacy Gedragscode en de Privacy- en Security Eisen van Netbeheer Nederland (de brancheorganisatie van gezamenlijke netbeheerders). Het uitgangspunt hierbij is dat de meterstanden alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor u toestemming heeft gegeven. Het is verboden om de meterstanden voor een ander doel te gebruiken.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn meterstanden niet op afstand worden uitgelezen?

Als u niet wilt dat de meterstanden op afstand worden uitgelezen, kunt u dit aan uw netbeheerder doorgeven.

Is de slimme meter verplicht?

Nee. Als u de slimme meter echt niet wilt, kunt u deze weigeren of de uitleesfunctie laten uitzetten. Dat betekent dat de meter niet automatisch wordt uitgelezen. Als u de slimme meter weigert, blijft uw traditionele meter in de meterkast hangen, mits deze niet vervangen hoeft te worden. Als uw meter wel vervangen moet worden, krijgt u bij weigering een digitale meter die niet slim is, dus zonder communicatiemodule.

Wat houdt de plaatsing van een slimme meter precies in?

Uw huidige gas- en elektriciteitsmeter wordt vervangen in de meterkast. De gemiddelde plaatsingsduur is 1 uur.

Ik wil niet wachten. Kan ik versneld een slimme meter krijgen?

Ja, dat kan. Door contact op te nemen met uw netbeheerder (telefonisch of via de website) kunt u versneld een slimme meter aanvragen. Als u zelf een slimme meter aanvraagt, een zogenaamde prioriteitsplaatsing, zijn daar kosten aan verbonden. De kosten voor het plaatsen van een slimme elektriciteitsmeter en een slimme gasmeter bedragen samen € 72,60, inclusief btw. Als er in uw woning geen gasmeter aanwezig is en u wilt een slimme elektriciteitsmeter laten plaatsen, kost dat € 67,76 inclusief btw.

Een prioriteitsplaatsing betreft altijd de plaatsing van een slimme meter voor elektriciteit én gas, tenzij u niet op gas bent aangesloten. Na de aanvraag wordt de meter binnen 3 maanden geplaatst, tenzij dit om technische redenen niet mogelijk is.

Is uw energieverbruik hoger dan gemiddeld? Bekijk dan het volgende stappenplan

Stap 1: controleer eerst of het elektriciteits- en gasverbruik volgens uw slimme meter onverklaarbaar afwijkt. Is dit niet het geval dan is verder onderzoek niet noodzakelijk.

Stap 2: als er wel noemenswaardige afwijkingen zijn te vinden, kijk dan of het energieverbruik overeenkomt met soortgelijke huishoudens. Op de website van het Nibud ziet u voorbeelden van een gemiddeld energieverbruik per type woning.

Stap 3: Zoek eerst zelf een verklaring voor het hogere energieverbruik. Is uw gezinssituatie gewijzigd? Of heeft u onlangs een apparaat aangeschaft die veel energie verbruikt, zoals een elektrische boiler? Op milieu centraal vindt u een lijst van apparaten in huis die een hoog verbruik hebben. Meer zicht op uw verbruik? Met een energieverbruiksmanager kunt u van moment tot moment bijhouden hoeveel u verbruikt. Kijk op www.energieverbruiksmanagers.nl voor meer informatie.

Stap 4: Heeft u zelf geen verklaring gevonden, neem dan contact op met uw energieleverancier. De leverancier onderzoekt samen met u waar de oorzaak vandaan komt.

Stap 5: Als ook het onderzoek met de energieleverancier niks oplevert, maak dan een afspraak met de netbeheerder voor een ‘doormeting’ van de elektriciteit in uw woning. Mogelijk dat er een technische oorzaak te vinden is.

Wij gebruiken cookies

Wij plaatsen cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor het afspelen van video’s, delen-op-social-media en om onze campagnes te meten? Lees meer