Stappenplan bij vragen over energieverbruik

Door de hoge energieprijzen kijken veel consumenten actiever naar hun energieverbruik. Dat is een positieve ontwikkeling, omdat dit zorgt voor meer energiebewustzijn. Soms roept het onder de loep nemen van het energieverbruik onverhoopt ook vragen op. In onderstaand stappenplan lees je wat je kunt doen wanneer je vragen hebt bij jouw energieverbruik.

placeholder

Energiemeters doen waarvoor ze bedoeld zijn: nauwkeurig meten en inzicht geven in het eigen verbruik. Om te controleren of alle meters nog voldoen aan de (huidige) standaarden, doen Netbeheerders een jaarlijkse steekproef waarbij de meters worden gecontroleerd. Soms blijkt uit de steekproef dat een meter aan het einde van zijn levensduur is en vervangen moet worden. In een klein deel van de gevallen blijkt dat een meter niet meer voldoet aan de gestelde kwaliteitscriteria. Ook deze meters worden vervangen.

Uit de steekproef gehouden in 2021 met 1,3miljoen gasmeters bleek dat 22.000 meters toe zijn aan vervanging, omdat ze aan het einde van hun levensduur zijn. 8.000 meters worden uit voorzorg vervangen.

Bij eenzelfde steekproef met 1,2miljoen elektriciteitsmeters bleek dat alle meters uit de steekproef voldeden aan de gestelde kwaliteitscriteria van de meetwaarden. Uit de steekproef bleek wel dat 60.000 meters aan het einde van hun levensduur zijn en daarom vervangen moeten worden.

Consumenten die vragen hebben over de hoogte van hun energieverbruik of hun meter adviseren we de volgende 5 stappen zelf te nemen:

  1. Check zelf of uw eigen energieverbruik onverklaarbare verhogingen of verlagingen heeft – heeft u die niet, dan is er geen aanleiding om nader onderzoek te doen.
  2. Heeft u wel onverklaarbare afwijkingen: vergelijk deze met het verbruik van vergelijkbare huishoudens – dat kan via het NIBUD.
  3. Is uw verbruik hoger dan dat van vergelijkbare huishoudens? Kijk dan of dit te verklaren valt door een gewijzigd energieverbruik. Denk bijvoorbeeld aan verandering in gezinssamenstelling; andere apparaten die mogelijk aan het huishouden zijn toegevoegd; ‘grootverbruikers’ als elektrische boilers, een warmtepomp, de overstap naar een elektrische auto, maar ook het in gebruik nemen van bijvoorbeeld vijverpompen of waterbedden. Deze verklaringen zijn namelijk het meest voorkomend.
  4. Indien u nog steeds geen verklaring heeft voor uw energieverbruik – vraag uw energieleverancier om met u mee te denken: zodat u nauwkeuriger kunt controleren waar uw verhoogd verbruik vandaan komt.
  5. Is er dan nog steeds sprake van onverklaarbare verhoging – dan kan uw netbeheerder een gespecialiseerde doormeting komen maken van de elektriciteit in uw woning. Soms komen daar nog onverwachte technische oorzaken naar voren. Neemt u hiervoor contact op met uw netbeheerder. Weet u niet wie uw netbeheerder is, dan zoekt u hier uw netbeheerder eenvoudig op.