Rapportage over afhandeling Radar-meldingen

Consumentenprogramma Radar verzamelde afgelopen maart zo’n 3.000 meldingen van consumenten die twijfelden aan hun meterstand. Aanleiding was het onderzoek van Frank Leferink (UTwente) naar elektromagnetische interferentie bij elektriciteitsmeters. De netbeheerders hebben de meldingen opgepakt en afgehandeld. Dit heeft een aantal inzichten opgeleverd.

placeholder

In 79 gevallen werd een controlemeting uitgevoerd; daarbij zijn geen afwijkingen door elektromagnetische interferentie aangetroffen. Verreweg de meeste meldingen hadden een van de volgende oorzaken: 

  • Verwarring door de eerste confrontatie met (een VKO met) werkelijke verbruikskosten;
  • Plaatsing slimme meter in wintermaanden, waardoor direct hoog verbruik te zien is;
  • Veranderd verbruik door wijziging in gezinssamenstelling of aanschaf andere apparaten;
  • Onduidelijkheid over verschil tussen opbrengst en teruglevering zonnepanelen;
  • Hogere jaarrekening, door geschatte meterstanden in voorgaande jaren;
  • Meetafwijking oude (vervangen) meter.

De netbeheerders en energieleveranciers hanteren een stappenplan voor iedereen die vragen heeft over meterstanden en/of verbruikskosten. 

Meer uitleg over de oorzaken kunt u vinden in de consumentensamenvatting van het Rapport afhandeling Radar-meldingen. Klik hier voor het volledige rapport.

Op maandag 9 oktober 2017 besteedt Radar in de uitzending aandacht aan de afhandeling van de meldingen. De netbeheerders reageren in de uitzending met een gezamenlijke verklaring.