Campagne moet meer uit slimme meter halen

Campagne moet meer uit slimme meter halen

  • 7 februari 2019
  • Delen via: Share via Whatsapp Share via Facebook Share via Twitter Share via linkedin Share via email

De netbeheerders zijn blij met de online campagne om meer bekendheid te geven aan energieverbruiksmanagers. Vandaag lanceerde de brancheorganisatie van energieleveranciers, Energie-Nederland, deze campagne door symbolisch een energieverbruiksmanager aan te bieden aan Tweede Kamerleden Matthijs Sienot (D66) en Agnes Mulder (CDA). Namens Netbeheer Nederland was Kirsten Wilkeshuis, plaatsvervangend directeur, aanwezig.

Voor eind 2020 krijgen alle consumenten in Nederland van hun netbeheerder een slimme energiemeter aangeboden. Consumenten die zo’n meter hebben kunnen er een tool op aansluiten, die hen meer inzicht geeft in hun energieverbruik. Dit helpt consumenten ook werkelijk op hun verbruik te gaan besparen. Uit onderzoek blijkt dat een besparing op het energieverbruik van huishoudens tot zeker 6% mogelijk is. 

De ‘energieverbruiksmanagers’ moet de consument zelf aan de meter koppelen. Ze variëren van gratis apps tot slimme thermostaten voor in huis. Het totale aanbod aan energieverbruiksmanagers is te bekijken op www.energieverbruiksmanagers.nl, een initiatief van Netbeheer Nederland en Milieu Centraal. Netbeheerders wijzen consumenten bij elke aanbieding van de slimme meter op de website over de energieverbruiksmanagers en op de voordelen van deze verbruiksmanagers. Het is echter niet eenvoudig consumenten werkelijk te bewegen een energieverbruiksmanager aan hun meter te koppelen. De netbeheerders zijn dan ook blij met de campagne die nu start.

In 2017 sloten energiebedrijven en brancheorganisaties samen met het Rijk een convenant om gezamenlijk 10PJ aan energiebesparing te stimuleren bij consumenten. Deze partijen zijn: Energie-Nederland, Nederlandse Vereniging van Duurzame Energie (NVDE) Netbeheer Nederland en Techniek Nederland. Als onderdeel van de uitwerking van dit convenant start vandaag de online campagne, in samenwerking met Milieu Centraal.

Dossiers & Thema's


Terug naar overzicht