Slimme meter verdient beter (en de klant ook!)
Nu de slimme meter minder energiebesparing blijkt op te leveren dan verwacht, moet de overheid een andere koers varen. Dat is althans het advies van het Planbureau voor de Leefomgeving.

Nu de slimme meter minder energiebesparing blijkt op te leveren dan verwacht, moet de overheid een andere koers varen. Dat is althans het advies van het Planbureau voor de Leefomgeving.
Huishoudens met een slimme meter matigen hun energieverbruik minder dan verwacht, was vorige maand de conclusie van een achtergrondstudie van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Die conclusie is niet nieuw. Een half jaar geleden constateerde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) hetzelfde, op basis van de consumentenmonitor die elk kwartaal steekproefsgewijs de effecten meet in de ‘uitrolgebieden’ van slimme meters – Net NL besteedde daar in het vorige nummer aandacht aan. Nieuw is wel dat het PBL min of meer stelt dat het zo niet verder kan. In de woorden van het Planbureau: “Om meer bij te dragen aan klimaat- en energiebesparingsdoelen en om de uitrol van de slimme meter kosteneffectief te maken, zal de huidige beleidsstrategie voor de te bereiken energiebesparing als gevolg van de uitrol van de slimme meter opnieuw moeten worden overwogen.”

Missing link
De cijfers uit de PBL-nota betekenen geen kommer en kwel, vindt Jan Willem Zwang van Greencrowd. In een blog rekent hij voor dat pas 3,75% van de Nederlandse huishoudens optimaal is geëquipeerd om energie te besparen, d.w.z. met én een slimme meter én een bijbehorende tool. Er is dus nog volop besparingspotentieel, concludeert hij hoopvol. Alleen moet het roer wel om: “Het punt is dat de slimme meter pas echt ‘slim’ wordt wanneer mensen meer inzicht krijgen dan alleen met dat tweemaandelijkse overzichtje op hun energienota. De regering heeft er bij de invoering van de slimme meter bewust voor gekozen om géén in-home-display mee te leveren. Beter ten halve, of een kwart, gekeerd dan ten hele gedwaald. Dus regering, doe dit alsnog.” Zijn betoog is te lezen op Greencrowd.nl
In de kramp schieten
Experimenteren
Uit het verdomhoekje
Natuurlijk speelt de factor tijd ook een rol. De slimme meter en de energieverbruiksmanagers zijn relatief jonge fenomenen, misschien hebben consumenten gewoon een gewenningsperiode nodig? Dat is niet ondenkbaar. Helaas is het geen optie om rustig af te wachten of het vanzelf goed komt. Om de doelen uit het Energieakkoord te kunnen halen is er met energiebesparing geen tijd te verliezen. Ook vanuit het belang van de consument is het not done om nog langer tijd te verspillen met het vergemakkelijken van energiebesparing.
Beeldvorming
Het PBL-rapport leidde tot berichtgeving die de slimme meter niet in een gunstig daglicht stelt. ‘Slimme energiemeter bespaart maar weinig’, meldde de NOS. ‘Slimme meter stelt bespaarders ernstig teleur’, aldus de Volkskrant. Het onderstreept dat het tijd is voor actie, vindt Netbeheer Nederland. Directeur André Jurjus: “De teleurstellende resultaten komen door falende marktwerking. De klant is daar financieel de dupe van, want die heeft nu onvoldoende inzicht om energie en dus geld te besparen.” Jurjus spoort de politiek daarom aan het beleid te herzien. “We plaatsen 5.000 slimme meters per dag. Dat doen we graag, maar wel als de klant er ook wat aan heeft.”
Netbeheerders doen aanbod
‘We willen dat de slimme meter een succes wordt, óók in de portemonnee van de klant’