Netwerkbedrijven roepen Eerste Kamer op om nieuwe Warmtewet voortvarend te behandelen

Vandaag vindt er een deskundigenbijeenkomst plaats in de Eerste Kamer over de Wet collectieve warmte (Wcw). Netwerkbedrijven zien warmtenetten als een belangrijke bouwsteen van een toekomstbestendig, integraal energiesysteem. Uit onderzoek van Ecorys blijkt dat warmtenetten een aanzienlijke maatschappelijke meerwaarde bieden voor het energiesysteem in Nederland. Netwerkbedrijven roepen de Eerste Kamer daarom op om de Wcw voortvarend te behandelen, omdat de wet een belangrijke randvoorwaarde is voor een versnelling van de warmtetransitie.

WARMTETRANSITIE_1600x768-88

De energietransitie stelt Nederland voor nieuwe uitdagingen. De wachtlijsten voor transportcapaciteit op het stroomnet blijven groeien: inmiddels wachten ruim 14.000 afnameverzoeken en bijna 8.600 invoedingsaanvragen op een aansluiting, dat blijkt uit de ook vandaag verschenen Stand van de Uitvoering van Netbeheer Nederland

Het is belangrijk dat we aan de slag gaan met het integrale energiesysteem. Dat betekent ook inzetten op groen gas, waterstof én warmte. Warmtenetten spelen, met name in stedelijk gebied, een belangrijke rol omdat ze de warmtevoorziening verduurzamen, het elektriciteitsnet minder belasten dan individuele oplossingen en het energiesysteem robuuster maken. 

Uit onderzoek van CE Delft blijkt dat zonder het beoogde aantal warmtenetaansluitingen er tot 2040 ruim 1,6 miljard euro extra in het elektriciteitsnet zal moeten worden geïnvesteerd. Daarnaast bieden warmtenetten meer energiezekerheid en -onafhankelijkheid. Warmtenetten maken veelal gebruik van lokale bronnen en verkleinen de Nederlandse afhankelijkheid van buitenlandse fossiele energie. 

Opschaling van collectieve warmte is publiek belang 
De Wcw geeft gemeenten meer regie op warmtenetten, moet de uitrol van collectieve warmtesystemen versnellen en borgt publieke belangen zoals betaalbaarheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid beter. Om dit te realiseren is het belangrijk dat de publieke uitvoeringskracht wordt versterkt. 

Dat betekent dat we moeten investeren in de samenwerking tussen gemeenten, EBN, netwerkbedrijven en ook private partijen. Ervaringen in Denemarken laten zien dat publieke betrokkenheid ervoor zorgt dat het vertrouwen onder consumenten stijgt. Onderzoek van het PBL laat een vergelijkbaar beeld zien voor Nederland. 

Betaalbaarheid van warmte moet voor huishoudens en warmtebedrijven kloppen 
Als een warmtenet voor de samenleving de goedkoopste optie is, moet dit leiden tot een aantrekkelijke prijs voor huishoudens. Daarvoor is het essentieel dat er financiële regelingen komen die de betaalbaarheid voor consumenten én de investeringszekerheid voor warmtebedrijven waarborgen. Hiervoor zijn een subsidievorm voor de onrendabele toppen, een waarborgfonds en een vereveningsfonds nodig. Zolang deze financiële randvoorwaarden niet goed zijn geregeld, kan de opschaling van warmtenetten niet van start gaan. 

Daarnaast geven kostengebaseerde tarieven huishoudens eerlijk inzicht in de kosten en, in combinatie met bijvoorbeeld een maximumtarief, bescherming tegen onverwacht hoge kosten. Netwerkbedrijven zien kostengebaseerde tarieven daarom graag snel ingevoerd worden. 

Wij staan klaar om onze bijdrage te leveren 
Netwerkbedrijven zijn zich aan het voorbereiden op een grotere rol in warmtenetten. Netwerkbedrijven roepen de Eerste Kamerleden daarom op om de Wcw voortvarend te behandelen. De Wcw is een cruciale randvoorwaarde en een onmisbare bouwsteen voor een toekomstbestendig, integraal energiesysteem. 

Hoewel netwerkbedrijven niet aansluiten bij deze deskundigenbijeenkomst, hebben wij onze standpunten wel bij de Eerste Kamercommissie ingebracht. De gehele inbreng voor de deskundigenbijeenkomst is te lezen in onze position paper. 

Wij gebruiken cookies

Wij plaatsen cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor het afspelen van video’s, delen-op-social-media en om onze campagnes te meten? Lees meer