Kiwa constateert geen afwijkingen in geïnstalleerde elektriciteitsmeters

Elk van de ongeveer 8,5 miljoen woningen in ons land heeft een energiemeter waarop wordt bijgehouden hoeveel gas of elektriciteit er wordt verbruikt. Zo’n 7,6 miljoen woningen hebben een slimme meter, oftewel een digitale meter met een eigen communicatiemogelijkheid. Voor zowel de gebruikers als de energieleveranciers is het van groot belang dat alle meters (dus slimme én conventionele meters) op een juiste wijze de energie meten. Netbeheerders zorgen ervoor dat het meterpark ‘up to date’ blijft.

elektriciteitsmeter-1570-1659

Dat doen netbeheerders door steekproefsgewijs de meters door het Europese kwaliteitsinstituut Kiwa te laten controleren. Jaarlijks onderzoekt Kiwa daarom bepaalde groepen -populaties- electriciteits- en gasmeters. Gebruikers kunnen ervan uitgaan dat het type meters dat in de meterkast hangt via een steekproef-systematiek, om de vijf jaar een keer gecontroleerd wordt.

Géén afwijking in kWh-meters

Ook in 2022 heeft Kiwa Technology in opdracht van Netbeheer Nederland statistisch onderzoek uitgevoerd naar de in gebruik zijnde kWh-meters. Er zijn 92 populaties, oftewel 92 typen meters, met in totaal 1.448.343 kWh-meters gecontroleerd. Dit is 17% van het totale meterbestand.

Van die 92 typen meters zijn van 7758 meters de meetresultaten gecontroleerd. Geen enkele van deze meters gaf een afwijking die groter is dan de norm. Deze populaties werken zoals ze horen en hoeven daarom niet te worden vervangen.

Preventief vervangen van kWh-meters

Netbeheerders vervangen echter wel meters; zo’n 23.000 meters worden door de netbeheerders proactief vervangen omdat ze verouderd zijn en niet voldoen aan de eisen. Deze meters geven op dit moment overigens nog wel de juiste standen door. Netbeheerders hebben zichzelf ten doel gesteld deze meters voor eind 2024 te vervangen.
klik hier voor de uitkomsten van het populatieonderzoek kWh-meters 2022

Gasmeters

Naast de elektriciteitsmeters, worden door Kiwa ook de gasmeters gecontroleerd. In controlejaar 2022 zijn 115 populaties met in totaal 1.583.773 gasmeters gecontroleerd. Dit is 22% van het totale meterbestand van circa 7,2 miljoen gasmeters. Uit deze steekproeven kwam naar voren dat er van zes populaties meerdere meters waren met een afwijking die groter is dan de gestelde normafwijking. Deze populaties, samen goed voor 6325 meters, worden daarom vervangen. Aanvullend kiezen de netbeheerders ervoor om nog 26 andere populaties (zo’n 9500 meters) preventief te vervangen omdat ze verouderd zijn.
Klik hier voor de uitkomsten van het populatieonderzoek gasmeters 2022

Afwijkingen nooit uit te sluiten.

Ondanks de jaarlijkse controles, is het nooit uit te sluiten dat een individuele meter een afwijking heeft boven de norm. Dat geldt ook wanneer de populatie vorig jaar getest is. Net als alle andere technische apparaten, kunnen ook meters een technisch mankement krijgen.

Consumenten die vragen hebben over de hoogte van hun energieverbruik, of consumenten die twijfelen aan de juiste werking van hun meter, adviseren we om de volgende stappen te nemen:

1.           Check zelf of uw eigen energieverbruik onverklaarbare verhogingen of verlagingen heeft – heeft u die niet, dan is er geen aanleiding om nader onderzoek te doen.

2.           Heeft u wel onverklaarbare afwijkingen: vergelijk deze met het verbruik van vergelijkbare huishoudens – dat kan via het NIBUD.

3.           Is uw verbruik hoger dan dat van vergelijkbare huishoudens? Kijk dan of dit te verklaren valt door een gewijzigd energieverbruik. Denk bijvoorbeeld aan verandering in gezinssamenstelling; andere apparaten die mogelijk aan het huishouden zijn toegevoegd; ‘grootverbruikers’ als elektrische boilers, een warmtepomp, de overstap naar een elektrische auto, maar ook het in gebruik nemen van bijvoorbeeld vijverpompen of waterbedden. Deze verklaringen zijn namelijk het meest voorkomend.

4.           Indien u nog steeds geen verklaring heeft voor uw energieverbruik – vraag uw energieleverancier om met u mee te denken: zodat u nauwkeuriger kunt controleren waar uw verhoogd verbruik vandaan komt.

5.           Is er dan nog steeds sprake van onverklaarbare verhoging – dan kan uw netbeheerder een gespecialiseerde doormeting komen maken van de elektriciteit in uw woning. Soms komen daar nog onverwachte technische oorzaken naar voren. Neemt u hiervoor contact op met uw netbeheerder. Weet u niet wie uw netbeheerder is, dan zoekt u hier uw netbeheerder eenvoudig op.

Wij gebruiken cookies

Wij plaatsen cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor het afspelen van video’s, delen-op-social-media en om onze campagnes te meten? Lees meer