Aanbevelingen over omgang met wachtrijen
Netbeheerders investeren meer dan ooit in verzwaring en uitbreiding van de energienetten en hebben daarom een recordaantal projecten in uitvoering. Desondanks nemen de wachtlijsten voor transportruimte op het elektriciteitsnet nog steeds toe. Haskoning heeft daarom in opdracht van de Topsector Energie en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland onderzoek gedaan naar hoe andere landen met wachtrijen voor het stroomnet omgaan.

Netuitbreidingen zijn langlopende trajecten. Investeringen die nu worden gedaan, hebben vaak pas over een paar jaar effect. Omdat de vraag naar transportcapaciteit nog steeds sneller groeit dan het net kan worden uitgebreid, nemen de wachtlijsten helaas ook verder toe. Op dit moment staan er 14.044 unieke verzoeken voor afname op de wachtlijst bij de regionale netbeheerders, samen goed voor 9.131 MW. Voor invoeding zijn het 8.539 aanvragen en 4.591 MW. Bij TenneT zijn het er 212 unieke verzoeken op de wachtlijst voor afname (38 GW) en 161 voor invoeding (34 GW). Deze verzoeken omvatten zowel aanvragen voor vaste transportcapaciteit als aanvragen voor capaciteit via alternatieve transportrechten.
Quick wins
Haskoning doet een aantal aanbevelingen, op basis van internationaal vergelijk. Onder de aanbevelingen zijn enkele quick wins, zoals transparanter zijn over het aanvraagproces en de plek op de wachtlijst, meer inzicht via de capaciteitskaart en een jaarlijkse evaluatie van de processen.
Netbeheer Nederland onderzoekt samen met de netbeheerders of en hoe deze quick wins kunnen worden toegepast. “Het is onze taak om iedereen zo snel mogelijk toegang te geven tot de energienetten. Wanneer dat niet lukt, gaat ons dat aan het hart. Het enige dat we dan kunnen doen, naast zorgen dat de aansluiting/capaciteit er fysiek zo snel mogelijk komt, is duidelijke en transparante communicatie”, stelt Netbeheer Nederland op de website van Energeia. “Dat doen we onder andere door de doorontwikkeling van de capaciteitskaart, en door reguliere updates met de Stand van de Uitvoering. Dat is echter op landelijk en sectorniveau. Daarnaast is het van belang dat we elke aanvrager individueel optimaal informeren over status van de aanvraag.”
Daarom zijn er jaarlijks contactmomenten tussen de netbeheerders en de partijen die op de wachtlijst staan over de status van de aanvraag. Netbeheerders onderzoeken daarnaast hoe er meer openheid over de wachtlijsten gegeven kan worden, bijvoorbeeld via het platform Partners in Energie.