Consument beslist wie energiedata mag gebruiken

Na een succesvolle eerste pilot, start een nieuwe, meer uitgebreide proef waarbij consumenten bepalen wie er gebruik mag maken van hun energie-gegevens. De gezamenlijke netbeheerders en twee energie-prijsvergelijkers testen het verbeterde concept de komende maanden in de praktijk. Later dit jaar volgt een soortgelijke proef met energieleveranciers.

placeholder

Zo’n 12.000 consumenten deden mee aan de eerste pilot, tussen maart en mei van dit jaar. Ze gaven toestemming om hun energiegegevens te gebruiken voor een individuele prijsvergelijking. De nieuwe proefperiode wordt gebruikt om het systeem verder te verbeteren en op te schalen.  Uitgangspunt is dat de consument de regie heeft over de eigen energie-gegevens. Naast Gaslicht.com doet nu ook Pricewise mee. 

Hoe werkt het?

Klanten die prijzen van energieleveranciers willen vergelijken, kunnen hun energiedata, zoals die bekend zijn bij de netbeheerder, delen met de prijsvergelijkers die meedoen aan de pilot. Het gaat om gegevens over bijvoorbeeld verbruik, de huidige leverancier en de opzegtermijn. Op basis daarvan kan de energie-prijsvergelijker een advies geven dat aansluit bij de situatie van de consument. 

Die hoeft niet meer zelf op zoek naar het contract en de gegevens over het verbruik.  De netbeheerders verstrekken dus alleen gegevens nadat de consument hiervoor toestemming heeft gegeven.

 ‘Vernieuwende samenwerking’

 De deelnemende partijen vinden de pilot belangrijk voor de dienstverlening aan de consument: “We zijn ontzettend blij dat de eerste stap is gezet om de controle over verbruiksgegevens daar te krijgen waar deze hoort: bij de consument. De consument kan nu volledig geïnformeerd voor het meest passende energiecontract kiezen,” aldus Ben Woldring, oprichter van Gaslicht.com. Directeur Hans de Kok van Pricewise noemt de samenwerking vernieuwend: “Het is gemakkelijk, laagdrempelig en nauwkeurig voor klanten als zij toegang hebben tot hun eigen energiedata om aanbiedingen goed te kunnen vergelijken op grond van hun persoonlijke situatie.  Dankzij deze vernieuwende samenwerking is dat nu mogelijk. We verwachten dat veel klanten hier gebruik van zullen maken.“

 Privacy en veiligheid

In het belang van zorgvuldigheid en veiligheid identificeren consumenten zich via iDIN. Dat is een dienst van de Nederlandse banken, vergelijkbaar met iDEAL, waarmee consumenten zich met de vertrouwde inlog-middelen van hun bank kunnen identificeren bij andere organisaties.  De resultaten van de pilots worden ook benut bij het verder ontwikkelen van een energiesysteem waarin data een belangrijke rol spelen. Consumenten zullen steeds vaker adviezen of diensten aangeboden krijgen op basis van hun energiegegevens. Denk aan energiebesparings-apps of afrekeningen per kwartier bij de laadpalen-exploitant. Het moet voor de consument mogelijk zijn om makkelijk toestemming te geven om energie-data te gebruiken óf om die toestemming in te trekken. De nieuwe proef loopt tot november. Later dit jaar start nog een pilot met energieleveranciers waarbij de klant eveneens bepaalt wie er gebruik kan maken van zijn of haar data.