Waarom het verlagen van piekbelasting altijd slim is (en niet alleen op koude dagen)

Op hele koude (vorst)dagen staat het stroomnet in delen van Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord‑Brabant en Limburg op piekmomenten extra onder druk. Enexis neemt daarom extra maatregelen op tenminste 22 locaties om overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen. De netbeheerder vraagt bedrijven en huishoudens om het stroomgebruik beter te spreiden over de dag. Het beter benutten van het elektriciteitsnet draagt nu bij aan de leveringszekerheid en in de toekomst aan meer grip op de energierekening.

Vrouw steekt lader in de muur

Veel huishoudens en bedrijven gebruiken vaak stroom op dezelfde momenten. Tussen 7.00 en 10.00 uur en tussen 16.00 en 21.00 uur wordt het huis verwarmd, gekookt of de elektrische auto opgeladen. Er ontstaan daardoor grote pieken op het elektriciteitsnet. Zeker op hele koude (vorst)dagen komt het elektriciteitsnet hierdoor onder druk te staan. 

Enexis verwacht dat deze pieken op enkele kritieke plekken zo hoog worden, dat het elektriciteitsnet dat niet aan kan. Daar zou het net op dat moment overbelast kunnen raken en kan er schade ontstaan aan kabels of elektriciteitsstations met langdurige stroomuitval tot gevolg. Om dit te voorkomen neemt de netbeheerder extra maatregelen die volgens de netbeheerder waarschijnlijk voldoende zijn om de verwachte stroompieken op te vangen. 

Daarnaast doet Enexis een beroep op huishoudens en bedrijven om het elektriciteitsgebruik te verminderen op piekmomenten en het gebruik beter over de dag te spreiden. Hiermee wordt het elektriciteitsnet beter benut en wordt de leveringszekerheid vergroot. 

Slim sturen voor meer grip op de energierekening 
Apparaten die veel stroom gebruiken op een ander moment aanzetten, maakt een groot verschil. Denk bijvoorbeeld aan een warmtepomp of een industriële machine die buiten de piekuren draait. Of een elektrische auto die 's avonds pas begint met laden wanneer de piekbelasting op het elektriciteitsnet voorbij is. Of een elektrische auto die minder snel oplaadt en het net beter benut door zijn stroomvraag over meer tijd uit te smeren. 

Uit het Nationaal Laadonderzoek 2025 blijkt dat slim laden steeds populairder wordt onder elektrische rijders. Onder elektrische rijders is een verdubbeling te zien van het aantal dynamische energiecontracten en 61% van alle geladen kilometers wordt thuis geladen op momenten dat de elektriciteit goedkoper is, er meer duurzame elektriciteit is of wanneer het minder druk is op het elektriciteitsnet. 

Deze ontwikkeling sluit aan bij de nieuwe nettarieven die netbeheerders, in samenspraak met de Autoriteit Consument & Markt, het ministerie van Klimaat en Groene Groei en Energie-Nederland, ontwikkelen. Het prijsniveau wordt dan afhankelijk van de drukte op het elektriciteitsnet. Hoe minder druk het is op het net hoe lager het nettarief is. 

Hierdoor ontstaan er dagdelen met normale nettarieven en dagdelen met goedkopere uren. Uit onderzoek blijkt dat de nieuwe tarieven de piekbelasting van het elektriciteitsnet kunnen verlagen. Zo verhoogt slim sturen van het elektriciteitsgebruik niet alleen de leveringszekerheid, maar geven we huishoudens en bedrijven hiermee ook meer grip op hun energierekening.

Wij gebruiken cookies

Wij plaatsen cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor het afspelen van video’s, delen-op-social-media en om onze campagnes te meten? Lees meer