Slim laden wordt steeds normaler, draagt bij aan meer grip op de energierekening en flexibel energiegebruik

Slim laden wordt steeds populairder onder elektrische rijders, dat blijkt uit het Nationaal Laadonderzoek 2025. Zo is onder elektrische rijders een verdubbeling te zien van het aantal dynamische energiecontracten. Ook wordt 61% van alle geladen kilometers thuis geladen op momenten dat de elektriciteit goedkoper is, er meer duurzame elektriciteit is of wanneer het minder druk is op het elektriciteitsnet. Zo kan slim laden bijdragen aan meer grip op de energierekening en het beter benutten van de netcapaciteit.

ElaadNL - Renault 5 V2G

Het thuis laden van de auto heeft grote impact op het elektriciteitsnet. Vooral in de wintermaanden als mensen aan het eind van de middag thuiskomen van hun werk. Er ontstaat dan een piek in het stroomverbruik omdat warmtepompen aan staan, er elektrisch wordt gekookt en auto’s op volle snelheid laden. 

Van alle kilometers die elektrische auto's rijden, wordt 61% op de eigen huisaansluiting geladen. Door slim te laden wordt het tijdstip en de snelheid van de laadsessie aangepast naar momenten waarop de stroom goedkoper is, er meer duurzame stroom is, of wanneer het minder druk is op het stroomnet. 

Uit het Nationaal Laadonderzoek 2025, afgenomen onder ruim 4.500 respondenten, blijkt dat vrijwel alle thuisladers zonnepanelen hebben en 41% van de thuisladers een dynamisch stroomcontract heeft. Een groot deel van de overige thuisladers geeft aan te willen overstappen naar een dynamisch stroomcontract. 

Dat betekent dat elektrische rijders bovengemiddeld bereid zijn om slim te laden en hun energiegebruik te verplaatsen naar momenten waarop het minder druk is op het stroomnet. Ter vergelijking: Slechts 6% van alle Nederlandse huishoudens heeft nu een dynamisch stroomcontract.  

Slim laden verlaagt het stroomgebruik fors tijdens piekuren 
In een recente pilot is onderzocht wat het effect is van elektrische auto's die thuis niet tijdens piekuren – in de namiddag en in het begin van de avond – worden geladen of minder snel worden geladen. Hierdoor wordt het stroomgebruik tijdens de piekuren met gemiddeld 68% verlaagd. 

Ook een grootschalige pilot met netbewust laden bij bijna 800 openbare laadpalen laat veelbelovende resultaten zien. De laadsnelheid wordt tijdens de piekuren aangepast op basis van de beschikbare ruimte op het elektriciteitsnet en het aantal elektrische auto's dat tegelijkertijd oplaadt. Met beperkte impact voor elektrische rijders kan minimaal de helft van de laadpiek worden verschoven naar de avond en de nacht. 

De pilots laten zien dat netbewust laden echt helpt om de druk op het elektriciteitsnet te verlagen in een tijd waar de vraag naar stroom steeds verder stijgt. Maar ook bewuster stroomgebruik is nodig om de druk op het net te verlagen. Met bijna 400.000 thuislaadpunten een ruim 200.000 publieke laadpunten biedt netbewust laden daarom een veelbelovende oplossing.

Daarnaast blijkt uit beide pilots dat elektrische rijders zeer bereid zijn mee te werken aan het verlagen van het stroomgebruik tijdens piekuren. Belangrijke voorwaarden zijn dat zij zelf niet hoeven nadenken over wanneer zij de stekker in de auto moeten stoppen en de accu vol is op het gewenste tijdstip. Ook moest de auto wel op vol vermogen kunnen laden tijdens de piekuren als een eigenaar dit nodig had. In beide gevallen konden eigenaren op de hoogte worden gehouden via een app. 

Slimme apparaten kunnen een belangrijk deel van de oplossing worden 
Het spreiden van de elektriciteitsvraag over een langere periode of het verschuiven naar momenten waarop het minder druk is op het elektriciteitsnet, kan eenvoudig met een HEMS (Home Energy Management System). Dit systeem kan net-intensieve apparaten, zoals een elektrische laadpaal, in en om het huis gebruiksvriendelijk en slim aansturen. 

ElaadNL en NEN werken daarom aan het testen, verbeteren en normeren van de HEMS, zodat deze systemen ook netbewust kunnen aansturen. Zo kan slim laden bijdragen aan meer grip op de energierekening, het beter benutten van de netcapaciteit en uiteindelijk een toekomstbestendig energiesysteem.

Wij gebruiken cookies

Wij plaatsen cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor het afspelen van video’s, delen-op-social-media en om onze campagnes te meten? Lees meer