Planmatige aanpak nodig voor walstroom

Donderdag 8 december vindt het ‘maritiemdebat’ plaats van de commissie Infrastructuur en Waterstaat. Op de agenda staat onder andere het onderwerp walstroom, oftewel de voorzieningen waarmee aangemeerde schepen aangesloten zijn op het vaste elektriciteitsnet zodat de dieselmotoren van de schepen niet onnodig te hoeven draaien.

walstroom-1592

Verduurzaming in (zee) havens is de komende jaren noodzakelijk en gaat daarmee impact hebben op de schaarse beschikbare transportcapaciteit. De netbeheerders, verenigd in Netbeheer Nederland, hebben daarom aan de commissieleden informatie gestuurd over de noodzakelijke aanpak met betrekking tot walstroom, zodat we onze verduurzamingsdoelen kunnen halen.

Walstroom in de (zee) havens is een belangrijke pijler van de noodzakelijke verduurzaming. Om walstroom te realiseren èn te gebruiken in 2030 en 2035 voor verschillende sectoren wordt het meegenomen in de maatwerkafspraken die de overheid maakt met de meest vervuilende industrie of in de duurzaamheidsambities van individuele bedrijven. Voor de verplichte sectoren van 2030 begint er een beeld te ontstaan waar, wanneer en welke vermogens nodig zijn om aan die verplichtingen te voldoen. Voor na 2030 en de niet verplichte sectoren ontbreekt dit beeld.

Vanwege de schaarste aan transportcapaciteit en de noodzakelijke verduurzaming van (zee)havens is het essentieel dat er ook op walstroom een gezamenlijke, programmatische aanpak komt. De netbeheerders roepen via de commissieleden daarom onder andere op om een roadmap te maken waarin voor alle walstroom (alle sectoren) vermogen, locatie en tijdpad inzichtelijke wordt gemaakt, zodat netbeheerders daarop kunnen anticiperen. Bij de roadmap horen ook maatwerkafspraken waarin flexibiliteit verplicht wordt meegenomen zodat we onze huidige elektriciteitsnetten zo goed mogelijk kunnen benutten en voor zoveel mogelijk bedrijven/aansluitingen ruimte te kunnen maken. Een walstroomaansluiting heeft bijvoorbeeld niet 24/7 zijn volledige vermogen nodig, dus verplichte afspraken over wanneer deze wel en niet gebruikt wordt geeft ruimte voor meer bedrijven.

Klik hier voor de inbreng van Netbeheer Nederland voor het ‘commissiedebat Maritiem’.

Wij gebruiken cookies

Wij plaatsen cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor het afspelen van video’s, delen-op-social-media en om onze campagnes te meten? Lees meer