Netwerkbedrijven delen brede oproep aan Eerste Kamer om nieuwe Warmtewet zonder verdere vertraging aan te nemen
Morgen neemt de Eerste Kamer de Wet collectieve warmte (Wcw) in behandeling. De Wcw is een van de cruciale randvoorwaarden om de aanleg van warmtenetten op te schalen. Tegelijk is het essentieel dat we de investeerbaarheid en de betaalbaarheid van warmtenetten verbeteren. Warmtenetten zijn een belangrijk onderdeel van een integraal energiesysteem en bieden energie van eigen bodem die Nederland. Netwerkbedrijven roepen de Eerste Kamer daarom op om de Wcw zonder verdere vertraging aan te nemen.

Voor netwerkbedrijven spelen warmtenetten een belangrijke rol in het integrale energiesysteem omdat ze de warmtevoorziening verduurzamen en netcongestieverzachtend kunnen werken. Uit onderzoek van CE Delft blijkt dat warmtepompen het elektriciteitsgebruik verhogen met 6 petajoule per jaar en de piekvraag op koude dagen met circa 1 gigawatt. Zonder het beoogde aantal warmtenetaansluitingen zal er tot 2040 ruim 1,6 miljard euro extra in het elektriciteitsnet moeten worden geïnvesteerd.
Daarnaast bieden warmtenetten energie van eigen bodem die Nederland minder afhankelijk maken van Russisch gas en LNG van autocratische regimes. Investeren in publieke warmtenetten en warmtebedrijven is investeren in de Nederlandse economie en onze eigen weerbaarheid. Warmtenetten maken immers veelal gebruik van lokale bronnen.
Voor veel wijken, buurten en steden is een warmtenetaansluiting de meest haalbare oplossing voor een warm en comfortabel huis, met de laagste maatschappelijke kosten. Uit onderzoek van Ecorys blijkt dat een efficiënte uitrol van warmtenetten de maatschappelijke kosten van de warmtetransitie verlagen met maximaal 292 euro per woning per jaar.
Betaalbaarheid van warmte moet voor huishoudens en warmtebedrijven kloppen
De Wcw geeft gemeenten meer regie op warmtenetten, moet de uitrol van collectieve warmtesystemen versnellen en borgt publieke belangen zoals betaalbaarheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid beter. Om dit te realiseren is het belangrijk dat de publieke uitvoeringskracht wordt versterkt.
Publieke warmtebedrijven hebben voldoende investeringszekerheid nodig om verantwoord te gaan werken aan opschaling. Bovendien moeten gebruikers een aantrekkelijke prijs krijgen, vergelijkbaar met andere warmtetechnieken, als een warmtenet ergens de meest betaalbare optie is.
Daarbij geven kostengebaseerde tarieven huishoudens eerlijk inzicht in de kosten en, in combinatie met bijvoorbeeld een maximumtarief, bescherming tegen onverwacht hoge kosten. Netwerkbedrijven zien kostengebaseerde tarieven daarom graag snel ingevoerd worden.
Een belangrijke stap naar een toekomstbestendig, integraal energiesysteem
In 2024 zijn er zo'n 12.500 warmtenetaansluitingen bijgekomen. 10.000 minder dan in 2023, terwijl we moeten versnellen om in 2050 tot 30% van de bestaande woningen aan te sluiten op een warmtenet.
Een coalitie van VNG, IPO, UvW, Aedes, Energie Beheer Nederland, Energie Samen, Netbeheer Nederland en Vereniging Eigen Huis roept de politiek daarom op om de Wcw zonder verdere vertraging aan te nemen en te blijven werken aan de investeerbaarheid en betaalbaarheid.
De Wcw is een cruciale randvoorwaarde en een onmisbare bouwsteen voor een toekomstbestendig, integraal energiesysteem. Netwerkbedrijven roepen de Eerste Kamerleden daarom op om de Wcw zonder verdere vertraging aan te nemen.