Grote potentie om elektriciteitsnet te ontlasten met thuis bidirectioneel laden

Kunnen elektrische auto's ook een positieve impact hebben op het elektriciteitsnet? Dat kan zeker. Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL, een initiatief van de netbeheerders, hebben de impact op het elektriciteitsnet onderzocht van het laden en ontladen van elektrische auto's (V2G, oftewel vehicle-to-grid) bij mensen thuis. Hieruit blijkt dat wanneer alle auto’s in 2050 over V2G-technologie beschikken en de ICT eromheen goed geregeld is, er dan 4,5 gigawatt flexibel vermogen vrijkomt.

Vrouw laadt auto op in woonwijk op straat

In het rapport Bidirectioneel laden: welke kant gaat het op? kijken de onderzoekers van ElaadNL naar personenauto’s en bestelauto’s die op eigen terrein van huishoudens worden geladen en ontladen. Naar verwachting wordt 19% van de laadvraag van personenauto’s met een eigen thuislader geladen en 9% van de bestelauto’s. 

De onderzoekers zijn ervan uitgegaan dat mensen die thuis V2G-technologie gebruiken de kosten zoveel mogelijk willen drukken. Ze laden in dat profiel wanneer de stroom het goedkoopste is, leveren terug als de prijs hoog is en gebruiken zoveel mogelijk eigen stroom van zonnepanelen. Op basis hiervan ontstaan er laadprofielen voor V2G. 

Tijdens de vraagpiek in de avond levert een V2G-auto gemiddeld meer elektriciteit aan het net en de laadpiek van een V2G-auto verschuift naar de rustige nachtelijke uren. Gemiddeld gaat het om 1 tot 2 kilowatt per huishouden aan teruglevering in de piekuren. Individueel kan dit oplopen tot wel 11 kilowatt vermogen. 

Wanneer alle auto's in Nederland in 2050 elektrisch zijn en over V2G-technologie beschikken, kan er dan 4,5 gigawatt flexibel vermogen bijkomen van bidirectionele thuislaadpunten. Met geoptimaliseerd laadgedrag kan dit flexibele vermogen nog stijgen. 

"Alle oplossingen die het net beter benutten en zo flexibiliteit toevoegen aan het duurzame energiesysteem – zoals de netbewuste toepassing van thuisbatterijen, warmtepompen én bidirectioneel laden – zijn belangrijke instrumenten om vraag en aanbod van energie beter op elkaar af te stemmen", stelt Barth de Klerk, directeur Operatie en Transitie bij Netbeheer Nederland. 

"Het gaat om de optelsom van goed afgestemde toepassingen. Bidirectioneel laden is een mooi voorbeeld van het beter benutten van het net met mogelijk voordelen voor alle partijen. Hoe bidirectioneel laden effectief ingezet kan worden als één van de instrumenten tegen netcongestie wordt komende maanden samen met overheden en marktpartijen verder onderzocht." 

Grootschalige adoptie 
Op dit moment komt grootschalige adoptie van V2G nog niet van de grond. Volgens ElaadNL zijn ontbrekende standaarden, protocollen en harmonisatie van de regelgeving de grootste struikelblokken. 

Aan de standaarden en protocollen wordt hard gewerkt, onder andere door ElaadNL, en de verwachting is daarom dat dit richting 2030 opgelost is. Dan kunnen bijvoorbeeld voertuig, laadpaal, energiemanagementsysteem en andere energie-intensieve apparaten in en om huis met elkaar communiceren. 

Als een auto niet alleen stroom vraagt maar deze ook levert, gaan er andere regels gelden. De Europese regels hiervoor zijn nog niet definitief vastgesteld, waardoor (sommige) bedrijven hun ontwikkeling en marktintroductie uitstellen. Hier moeten daarom nog stappen worden gezet om grootschalige adoptie van V2G van de grond te krijgen. 

Volledig rapport 
Het rapport Bidirectioneel laden: welke kant gaat het op? is onlangs gepubliceerd en gepresenteerd in een webinar. In dit rapport kijken de onderzoekers van ElaadNL naar de stand van zaken rondom bidirectioneel laden en de potentie ervan om het elektriciteitsnet te ondersteunen. 

Aanvullend is er een ‘bidirectioneel laden dashboard’ gemaakt waarin meer inzicht wordt geboden in V2G-laadprofielen. Met behulp van een interactieve kaart wordt de impact op CBS-buurtniveau inzichtelijk gemaakt.

Wij gebruiken cookies

Wij plaatsen cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor het afspelen van video’s, delen-op-social-media en om onze campagnes te meten? Lees meer