ElaadNL: ‘Ook vrijwel alle trucks en bestelwagens elektrisch in 2050’

Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL verwacht dat in 2050 bijna alle trucks en bestelwagens in de logistiek elektrisch zullen zijn. In de Outlook Logistiek, opgesteld in het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur, brengt ElaadNL ook de bijbehorende stroomvraag in beeld. Die loopt op naar 17 tot 20 terawattuur in 2050.

elaad-webres-5555.jpg

Op dit moment is nog slechts 3 procent van de bestelauto’s en minder dan 1 procent van de trucks batterij-elektrisch, maar de onderzoekers van ElaadNL verwachten dat dit snel zal toenemen in de komende jaren. Waterstof zal naar verwachting alleen een kleine rol gaan spelen in nichesegmenten en bij speciale voertuigen.

In het midden- en hoge scenario zijn trucks en alle bestelauto’s in 2050 batterij-elektrisch. Het lage scenario gaat uit van 96 procent. De scenario’s voor trucks schetsen elektrificatiepercentages van 76 tot 95 procent in 2050. Dit leidt naar verwachting tot 1,2 miljoen elektrische bestelauto’s en 150.000 elektrische trucks.

De elektriciteitsvraag neemt daardoor sterk toe naar 17 tot 20 terawattuur in 2050, afhankelijk van het scenario. Om de impact op het stroomnet te kunnen bepalen, heeft ElaadNL ook gekeken naar waar er geladen gaat worden, op welke tijden en met welke vermogens. De resultaten van deze Outlook zijn op CBS-buurtniveau inzichtelijk en te downloaden via het interactieve dashboard op de site van ElaadNL.

Doordat negen op de tien trucks en meer dan de helft van de bestelauto’s een standplaats hebben op een bedrijventerrein, zal 75 procent van de laadvraag van de trucks en bestelauto’s op bedrijventerreinen terechtkomen. Een deel van de laadvraag komt langs het hoofdwegennet terecht, waarvoor het laden met hogere vermogens vereist is. Het laatste deel van de laadvraag komt in de woonwijken terecht, waar sommige bestelauto’s zullen willen laden.

Op basis van vele gemeten laadsessies van logistieke voertuigen heeft ElaadNL verschillende laadprofielen samengesteld. Deze zijn beschikbaar in de vernieuwde laadprofielengenerator voor logistieke laadprofielen op het ElaadNL dataplatform.

Tijdsblokgebonden contracten voor laadlocaties kunnen uitkomst bieden in het beter benutten van de beschikbare netcapaciteit. Ook ElaadNL komt in zijn Outlook tot deze conclusie. Uit hun analyse van enkele onderstations blijkt dat er ’s nachts regelmatig capaciteit beschikbaar is en dat een tijdsblok van zes uur, bijvoorbeeld tussen 23.00 en 05.00 uur, in de meeste gevallen volstaat om de voertuigen op te laden. Deze contractvorm zal vanaf de tweede helft van 2025 beschikbaar zijn bij de regionale netbeheerders.

Wij gebruiken cookies

Wij plaatsen cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor het afspelen van video’s, delen-op-social-media en om onze campagnes te meten? Lees meer