Consumentenprogramma Radar verzamelde afgelopen maart zo’n 3.000 meldingen van consumenten die twijfelden aan hun meterstand. Aanleiding was het onderzoek van Frank Leferink (UTwente) naar elektromagnetische interferentie bij elektriciteitsmeters. De netbeheerders hebben de meldingen opgepakt en afgehandeld. Dit heeft een aantal inzichten opgeleverd.
In 79 gevallen werd een controlemeting uitgevoerd; daarbij zijn geen afwijkingen door elektromagnetische interferentie aangetroffen. Verreweg de meeste meldingen hadden een van de volgende oorzaken:
De netbeheerders en energieleveranciers hanteren een stappenplan voor iedereen die vragen heeft over meterstanden en/of verbruikskosten.
Meer uitleg over de oorzaken kunt u vinden in de consumentensamenvatting van het Rapport afhandeling Radar-meldingen. Klik hier voor het volledige rapport.
Op maandag 9 oktober 2017 besteedt Radar in de uitzending aandacht aan de afhandeling van de meldingen. De netbeheerders reageren in de uitzending met een gezamenlijke verklaring.