Smart Charging elektrische auto’s maakt laden goedkoper

Smart Charging elektrische auto’s maakt laden goedkoper

  • 16 juni 2016
  • Delen via: Share via Whatsapp Share via Facebook Share via Twitter Share via linkedin Share via email

Het slim opladen van elektrische auto’s op die momenten dat er weinig vraag naar stroom is, maakt laden goedkoper. Dat blijkt uit onderzoek van advies- en ingenieursbureau Movares.

Het slim opladen van elektrische auto’s op die momenten dat er weinig vraag naar stroom is, maakt laden goedkoper. Dat blijkt uit onderzoek van advies- en ingenieursbureau Movares in opdracht van ElaadNL dat vandaag gepresenteerd wordt tijdens de Elaad lezingen. De kale stroomprijs van het laden van elektrische auto’s kan zo dalen met 35 tot 60 procent. 

De onderzoekers van Movares Energy concluderen dat Smart Charging van elektrische auto’s uitstekend geschikt is voor het leveren van flexibiliteit op de elektriciteitsmarkt. En die flexibiliteit tijdens het opladen van de auto is geld waard. De besparing kan oplopen tot 60 procent van de kale stroomprijs, dus zonder belastingen en transportkosten. Dat komt neer op 2,5 cent per kilowattuur (prijzen 2016) of 4,1 cent (prijzen 2014).

Movares komt tot deze conclusie uitgaande van een blijvende sterke groei van elektrische auto’s in Nederland. De onderzoekers verwachten 200.000 elektrische auto’s in 2020 en 1 miljoen in 2027. Omdat auto’s een groot deel van de tijd stil staan kunnen ze een belangrijke rol spelen op de korte termijn elektriciteitsmarkten. Dan moeten ze wel gekoppeld zijn aan laadpunten die geschikt zijn voor Smart Charging.

Elektrische auto’s die slim laden zijn zeer kansrijk voor de korte termijn elektriciteitsmarkten om een aantal redenen. Ze kunnen gezamenlijk veel stroom vragen of juist even niet. Het is de verwachting van Movares dat rond 2027 de elektrische auto’s voor een korte periode een collectief laadvermogen kunnen vragen van meerdere gigawatts (vergelijkbaar met drie moderne gascentrales). Bovendien kunnen ze vrijwel direct meer of minder stroom vragen en zijn er geen kosten voor opstarten of afschakelen. En ten slotte is de energievraag van al die auto’s voldoende groot om een daadwerkelijke bijdrage te kunnen leveren op de elektriciteitsmarkten. Bij 1 miljoen elektrische auto’s gaat het om 2,7 miljard kWh, vergelijkbaar met 2 ½ procent van de Nederlandse elektriciteitsvraag. Deze hoeveelheid is vele malen groter dan de hoeveelheid elektriciteit die nu in de laatste uren op de elektriciteitsmarkten wordt verhandeld. De mogelijkheden voor het leveren van flexibiliteit op de korte termijn elektriciteitsmarkten nemen nog verder toe als de elektrische auto’s ook stroom terug kunnen leveren aan het net (vehicle to grid).

Het onderzoek ‘De waarde van flexibel laden’ werd uitgevoerd door Movares in opdracht van ElaadNL in het kader van het Living Lab Smart Charging. Klik hier om het rapport te downloaden.


Dossiers & Thema's


Terug naar overzicht