Nederland en Noorwegen koppelen elektrische auto aan flexibel energiesysteem

Nederland en Noorwegen koppelen elektrische auto aan flexibel energiesysteem

  • 1 september 2016
  • Delen via: Share via Whatsapp Share via Facebook Share via Twitter Share via linkedin Share via email

Greenflux en Elaad onderzoeken de rol die elektrische auto’s met behulp van Smart Charging kunnen spelen in het managen van flexibiliteit in het Europese Smart Grid.

Het Europese innovatie- en onderzoeksproject INVADE (van 16 miljoen euro) onderzoekt hoe de noodzakelijke flexibiliteit in het Europese energiesysteem slim te sturen valt met grootschalige inzet van elektrische auto’s. De Nederlandse inbreng komt van kennis- en innovatiecentrum op het gebied van Smart Charging, ElaadNL en van GreenFlux, specialist op het gebied van slimme laadoplossingen voor laaddienstverleners en laadpuntproducenten. Zij onderzoeken de rol die elektrische auto’s met behulp van Smart Charging kunnen spelen in het managen van flexibiliteit in het Europese Smart Grid door gebruik te maken van cloudtechnologie. 

INVADE is een prestigieus EU Demonstratieproject van 12 Europese partners, een overwegend Scandinavische samenwerking met de Nederlandse partners ElaadNL en GreenFlux. Noorwegen en Nederland zijn leiders in de verkoop van elektrische auto’s. Uitgebreide testen en demonstraties voor effectieve en efficiënte integratie van elektrische auto’s in het Smart Grid zijn momenteel alleen mogelijk in deze landen.

De introductie van decentrale duurzame opwekking van stroom vraagt een ander management van het Europese energiesysteem waarin flexibiliteit een belangrijke rol speelt. Verschillende flexibiliteitsopties zijn binnen een aantal jaar rendabel. Ze bieden de oplossing voor de balanshandhaving op het stroomnet. Elektrische auto’s kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Met slimme technieken (smart charging) kunnen ze geladen worden op die momenten dat er weinig stroomvraag is of juist veel aanbod. Ook kunnen sommige auto’s via de accu stroom terugleveren aan het net (Vehicle to Grid). De eigenaar van de auto bepaalt zelf waar hij behoefte aan heeft: duurzamer laden tegen lagere kosten, rijden op stroom van windmolens uit de buurt, terugleveren wanneer hij voorlopig nergens heen hoeft.

GreenFlux en ElaadNL houden zich binnen dit project bezig met smart charging op een manier die rekening houdt met alle belanghebbenden en een betere business case voor duurzame energieopwekking oplevert. Het smart charging platform maakt gebruikt van cloudtechnologie, hierdoor kunnen laadpalen op elke locatie op een eenvoudige manier worden omgezet in een flexibel energieleverpunt. Dankzij diverse technologische innovaties, kunnen gebruikers op maximale laadsnelheid tegen minimale stroomprijs laden. De elektrische auto draagt zo bij aan het betrouwbaar houden van het elektriciteitsnet door slim in te spelen op vraag en aanbod in de duurzame energiemarkt.


Terug naar overzicht