Als je altijd bereikbaar móet zijn

Als je altijd bereikbaar móet zijn

  • 11 december 2014
  • Delen via: Share via Whatsapp Share via Facebook Share via Twitter Share via linkedin Share via email

Netbeheer Nederland is opdrachtgever/coördinator van het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom 0800-9009. Binnenkomende gesprekken over problemen met gas en stroom moeten zo snel mogelijk automatisch worden gerouteerd naar de juiste netbeheerder.

Netbeheer Nederland is opdrachtgever/coördinator van het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom 0800-9009 namens alle acht regionale netbeheerders. Binnenkomende gesprekken over problemen met gas en stroom moeten zo snel mogelijk automatisch worden gerouteerd naar de juiste netbeheerder. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, want de gebieden van netbeheerders van gas en elektriciteit lopen niet parallel met postcodegrenzen, mobiele bellers hebben geen vaste geografische herkomst en in het geval van stroomstoringen kunnen er wel duizenden telefoontjes tegelijk binnenkomen. Het nationaal storingsnummer wordt zo’n 600.000 keer gebeld per jaar.

De manier waarop Netbeheer Nederland de meldingen verwerkt, is gebouwd op een systeem dat zo’n tien jaar geleden is ontwikkeld in samenwerking met KPN. Dit systeem was echter toe aan vernieuwing, er was onder meer behoefte aan uitbreiding van de fall backmogelijkheden om continue bereikbaarheid van het Nationaal Storingsnummer Gas en Stroom te kunnen garanderen. Daarnaast was er de wens om het systeem uit te bouwen met extra functionaliteiten. De transitie werd middels een stappenplan volledig uitgewerkt in nauwe samenwerking met betrokken partijen,waaronder de netbeheerders, de leverancier van de postcodetabellen, het externe contactcenter en KPN. ‘We hebben onze oude schoenen niet weggegooid voordat de nieuwe goed waren ingelopen’, zegt Maurice Roovers, manager energieinfrastructuur bij Netbeheer Nederland. ‘Bestaande functionaliteiten werden overgezet naar het nieuwe systeem en gingen pas na uitvoerig testen operationeel. Bij onderbrekingen werd teruggevallen op het oude systeem omdat we ons eenvoudigweg niet kunnen permitteren dat we onbereikbaar zijn. Gedurende de eerste periode dat er werd gewerkt met de nieuwe applicaties werden deze verbeterd en uitgebreid. De basisfunctionaliteit, bereikbaarheid, had en heeft altijd voorrang. De invoering van een tweede serverlocatie, naast Rotterdam ook Amsterdam, heeft daar een belangrijke bijdrage aan geleverd; indien nodig kunnen beide locaties capaciteit aan elkaar leveren. '

Dit is een gedeelte van het interview met Maurice Roovers in het Telecommerce Magazine. Klik hier voor het volledige interview

Voor meer informatie over het Nationaal storingsnummer Gas en Stroom kijk op de website www.gasenstroomstoringen.nl. Tijdens storingen kunnen je altijd bellen naar 0800 - 9009. 

 

 

 

 


Terug naar overzicht