Sluiten  
X

Inloggen op het Ledennet van Netbeheer Nederland.
Heeft u vragen? Stuur een e-mail naar secretariaat@netbeheernederland.nl






Uw wachtwoord vergeten? Wij sturen hem direct naar u op via e-mail. Mocht u na een paar minuten nog geen bericht van ons hebben ontvangen controleer uw junk e-mail.



NL
EN
  • 'De Nederlandse energienetten behoren tot de meest betrouwbare ter wereld'
    Andre Jurjus,

    directeur Netbeheer Nederland

  • 'De netbeheerders staan voor een betaalbaar, duurzaam en toegankelijk energienet'
    Andre Jurjus,

    directeur Netbeheer Nederland

  • 'Netbeheerders werken samen met diverse partijen aan toekomstige energievoorziening'
    Marijn Artz,

    Manager Duurzaam & Energietransitie

  • 'Veilige en betrouwbare energievoorziening: niet vanzelf, wel vanzelfsprekend'
    Henk van Bruchem,

    Netbeheer Nederland

U bent hier: HomeNetbeheer voor u Storingen

Storingen

Storingsnummer
Als u onverhoopt een keer te maken heeft met een onderbreking in de gas- en/of stroomlevering of als u een gaslucht ruikt, bel dan het Nationaal Storingsnummer gas en stroom 0800 - 9009 (gratis). Het nummer is 24 uur per dag bereikbaar. De melding komt direct bij uw lokale netbeheerder voor gas en/of stroom binnen. Deze neemt meteen maatregelen. U wordt op de hoogte gehouden over het oplossen van de storing. Het Nationale Storingsnummer is alleen voor melding van storingen in de levering van gas en/of stroom tot en met de meter van uw woning. Als u twijfelt waar de storing precies vandaan komt, kunt u altijd bellen. Het kan zijn dat er een storing is in de elektrische installatie in uw huis. In dat geval zult u zelf een installateur moeten inschakelen. Actuele informatie over gas- en stroomstoringen vindt u hier.
Bekijk hier het fimpje 'niemand wil gestoord worden'.

Betrouwbare energievoorziening
Het Nederlandse energienet behoort tot de meest betrouwbare ter wereld. De gemiddelde tijd dat een klant jaarlijks geen gas heeft, bedraagt slechts 3 minuten. Dat betekent dat een klant eens in de ruim 200 jaar met een gasonderbreking wordt geconfronteerd. De jaarlijkse uitvalduur voor elektriciteit bedraagt gemiddeld 20 minuten per klant per jaar. De netbeheerders investeren jaarlijks achthonderd miljoen euro in de vervanging en verbetering van het energienet. De komende jaren wordt door slimme ict-toepassingen de onderbrekingsduur waar mogelijk verder teruggebracht. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van storingssensoren. Deze sensoren kunnen een storing binnen een minuut lokaliseren waardoor de energievoorziening sneller is hersteld. Door gebruik te maken van digitale verdeelstations kunnen stroomonderbrekingen worden voorkomen, omdat bij een storing snel kan worden overgeschakeld op een alternatief circuit. Als zich onverhoopt toch een onderbreking voordoet, wordt geprobeerd om dit zo snel mogelijk te verhelpen. Soms is een probleem zo ingewikkeld, dat de onderbreking langer duurt. Gebeurt dit bij u, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding. Deze vergoeding is bedoeld als compensatie voor het ongemak. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de aansluiting die u heeft.

Compensatieregeling
De Energiekamer heeft de compensatieregeling vastgesteld. Deze regeling zorgt ervoor dat afnemers automatisch recht hebben op een vergoeding van de netbeheerder bij langdurige stroom- en gasuitval. In deze regeling wordt bij het vaststellen van de vergoeding onderscheid gemaakt tussen consumenten en kleinzakelijke klanten.                
               
Consumenten met een aansluiting t/m 3x25 ampère hebben recht op een bedrag van € 35 na een stroomstoring die meer dan vier uur heeft geduurd. Na elke vier uur dat de stroomuitval langer duurt, wordt dit bedrag met € 20 verhoogd. Bij een uitval van 15 uur wordt dus 35 + (2 x € 20) = € 75 uitbetaald. Voor zakelijke klanten gelden andere vergoedingen die afhankelijk zijn van de tijdsduur van de storing en van het spanningsniveau van het net waarin de storing zich voordoet. Bij een gasstoring geldt dezelfde compensatieregeling als bij een stroomstoring.

Aanvragen niet nodig
Als u in aanmerking komt voor een compensatievergoeding dan wordt de compensatievergoeding automatisch aan u uitbetaald of verrekend. U ontvangt hierover binnen 4 tot 6 weken na de storing schriftelijk bericht van uw netbeheerder. Het indienen van een verzoek is dus niet nodig.


Laatste nieuws

Feed

Marc van der Linden nieuwe voorzitter Netbeheer Nederland

De ledenraad van Netbeheer Nederland heeft Marc van der Linden per 1 maart 2017 benoemd tot voorzitter van de vereniging.

Ga verder

NetbeheerNL op Twitter

Volg ons

Nieuwsbrief

Wilt u de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in:

Server fout, probeer het later opnieuw
Uw inschrijving is verwerkt.



© 2017 | www.netbeheernederland.nl | disclaimer | toelichting cookies